Naar een kappersafspraak in het dorp, op visite bij de kleinkinderen of het vervoer van en naar een zorginstelling, dagelijks zijn tienduizenden ouderen aangewezen op zorgvervoer of regiotaxi’s. Willemsen-De Koning is een van de aanbieders die deze vorm van vervoer voor ouderen en minder validen mogelijk maakt. Dat betekent dat het bedrijf, met meer dan 2000 werknemers en 2000 voertuigen, miljoenen kilometers per jaar rijdt. “Niet gek dus dat naast de zorg voor cliënten en medewerkers ook duurzaamheid hoog op onze agenda staat,” aldus Marc Bolderman.
Marc Bolderman is oprichter van Willemsen-De Koning en heeft ook de dagelijkse leiding over het bedrijf: “Duurzaamheid is voor ons naast zorg het belangrijkste woord van deze tijd. We voelen een grote verantwoordelijkheid als het aankomt voor het behoud van onze planeet. Daarom nemen we alle mogelijke maatregelen op het gebied van duurzaam ondernemen. Op dit moment rijdt bijvoorbeeld al 30% van onze voertuigen op groen gas, waterstof of elektriciteit, maar we zijn druk bezig met de transitie naar een volledig CO-2 vrij wagenpark. En,” vult Bolderman aan. “We hebben onze eigen garagebedrijf zodat reststoffen milieuvriendelijk verwerkt kunnen worden. Daarnaast leren we onze chauffeurs te rijden op een manier die zo min mogelijk CO-2 uitstoot tot gevolg heeft.”
Duurzame relaties
Maar duurzaamheid gaat voor Marc Bolderman over meer dan goed voor de planeet zorgen: “Het gaat ook over hoe we met elkaar omgaan, over duurzame relaties tussen mensen. Bij Willemsen-De Koning zetten we hier van oudsher op in. Met onze opdrachtgevers, onze cliënten en onze werknemers. We werken bijvoorbeeld regelmatig met gepensioneerden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt,” legt Bolderman uit. “Mede daardoor hebben we ook de hoogst haalbare score gekregen op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dat is een keurmerk voor bedrijven die zich meer dan gemiddeld inzetten om kwetsbare groepen duurzaam aan werk te helpen.”
Sociale mensen
“En ook met onze cliënten bouwen we duurzame relaties op,” licht Marc Bolderman verder toe. “Zorgvervoer vraagt om een speciaal soort dienstverlening en daar worden onze chauffeurs dan ook echt op geselecteerd. We zoeken sociale mensen, het type mens dat begrijpt dat ze oudere cliënten moeten behandelen alsof het hun eigen ouders zijn. Dat geldt trouwens voor iedereen binnen de onderneming, van het management tot de telefonisten, we laten alle mensen in hun waarde.”
En ook naar opdrachtgevers toe zet Marc Bolderman met Willemsen-De Koning in op duurzame relaties: “We werken altijd harder dan andere vervoersbedrijven, zijn nooit tevreden, blijven onze kwaliteit continue verbeteren en proberen fouten waar mogelijk te voorkomen. De vraag naar zorgvervoer en regiotaxi’s zal met de vergrijzing van de komende jaren alleen nog maar toenemen, duurzaamheid is daarop het enige goede antwoord. En daar blijven we dan ook vol op inzetten!”