Wanneer je zorg ontvangt, dan is het doel daarvan natuurlijk dat je beter in je vel komt te zitten of dat je gezondheid verbeterd wordt. Het is echter natuurlijk ook zo dat in elke instelling incidenten op de loer liggen. Als patiënt, maar ook als organisatie, wil je daar liever niet mee geconfronteerd worden. Je wilt gewoon dat iedereen veilig behandeld kan worden. Daarom is het ook van belang om je als instelling op incidentmanagement te richten. Zo kan je zorgen dat alles binnen de zorgorganisatie een flink stuk veiliger wordt.
Incidenten leren herkennen
Een belangrijke eerste stap die gezet kan worden, is het leren herkennen van incidenten. Wat is een incident in een zorgorganisatie eigenlijk? Dit is eigenlijk alles wat een negatieve impact heeft op de zorg die je als organisatie kan geven. Voor een patiënt betekent dit dus dat het gaat om dingen die een negatieve invloed hebben op je behandeling.
Dit kan dus van alles zijn. Van een verkeerde toedieningen van medicijnen tot het verstoren van het proces door een derde persoon. Al dit soort zaken moet je dus ook goed in de gaten houden. Als organisatie is het belangrijk om dit in kaart te brengen en naar elk incident onderzoek te doen.
Zorgen voor goed onderzoek
De volgende stap is dus het doen van goed onderzoek naar incidenten. Dat begint al bij het gebruik van een goed managementsysteem. Op die manier kan je de incidenten namelijk heel precies in kaart brengen. Dit gaat je helpen bij het doen van onderzoek naar de fouten die eventueel zijn gemaakt. Bedenk je daarbij altijd dat patiëntveiligheid voorop staat. Zo kan je er zeker van zijn dat je altijd op de juiste wijze op zoek gaat naar de problemen, de oorzaak en de gevolgen. Om er dan vervolgens ook iets aan te kunnen doen.
Onderdeel van de cultuur maken
Het onderzoeken van incidenten moet niet als een last of een heksenjacht worden gezien. Het is juist de bedoeling om op deze manier als organisatie te kunnen groeien. Dat betekent dus ook dat het onderdeel van de cultuur in een zorgorganisatie moet worden om meldingen te doen. Zonder dat dit direct tot problemen of scheve gezichten hoeft te leiden. Bovendien moeten de meldingen op een goede manier geanalyseerd worden. Om die manier dan voor verbeteringen te kunnen zorgen. Zo kan de organisatie alleen maar verder groeien en kunnen incidenten in de toekomst voorkomen worden.
Toe te passen in alle zorgorganisaties
Het is ook belangrijk om te weten dat incidentmanagement in alle soorten zorgorganisaties is toe te passen. Of het nu gaat om een organisatie voor ouderenvervoer, of om een ziekenhuis of andere instelling. Het doel is natuurlijk altijd om het voor patiënten zo veilig als mogelijk te maken. Op die manier kan je er zeker van zijn dat de best mogelijke zorg wordt geboden. Met als voordeel dat er dus alleen maar meer kwaliteit voor de patiënten te bieden is. Door de juiste systemen en methodes te gebruiken is hier veel uit te halen voor organisaties.